Thursday, March 13, 2008

Keputusan - P.136 Tangga Batu Melaka

BAHAGIAN PILIHAN RAYA : P.136 TANGGA BATU MELAKA

NAMA CALON : DATUK IDRIS BIN HARON
ZAINON BTE JAAFAR
PARTI : BN
PKR

BILANGAN UNDI : BN 30,460
PKR 15,960

STATUS : BN MENANG

JUMLAH PEMILIH :
60,188

KERTAS UNDI DITOLAK :
1,283

KERTAS UNDI DIKELUARKAN :
49,675

KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN :
1,972

PERATUSAN PENGUNDIAN :
82.53%

MAJORITI :
14,500

9 comments:

Anonymous said...

Tahniah di atas kejayaan Datuk Idris. Melaka tetap berdiri teguh, walaupun kerajaan UMNO BN hancusss di 4 negeri. Tingkatkan semangat untuk mengharungi hari hari yang akan datang. Pelihara jati diri, jangan angkuh dan sombong. Perjalanan semakin payah, usaha harus dilipat gandakan lagi. Teruskan pejuangan orang Melayu.

Dell_8183 said...

Semoga datuk dapat memberikan khidmat yang terbaik kepada Masyarakat didalam Parlimen Tangga Batu dengan sebaik yang mungkin..
Hidup Melayu Hidup Datuk Idris.
"Teruskan Perjuangan untuk Bangsa Melayu"

mgbdag said...

Taniah di atas kejayaan datuk
teruskan pejuangan dan berkhimat dengan baik.kami warga belia alor gajah akan memberi sokongan pada datuk.
tq

Anonymous said...

Dear Y.B. kdatu Idris Haron


saya ingin mencadangkan sekira kerajaan negeri melaka dapat memperbanyak stesen NGV di melaka sekira dapat sekurang 4 stesen setiap dearah dimana sekarang hanya 3 beroperasi dan 2 dlm perbinaan . harap memdapat pertimbangan daripada kerajaan BN . ape komen YB tentang pangdangan tun di bawah. sekian terima kasih





Harga Minyak

Harga minyak mentah naik sebanyak 400 peratus sejak tiga tahun lepas. Lambat laun harga barangan juga akan alami kenaikan. Di negara-negara lain harga petrol sudahpun naik. Di United Kingdom satu liter petrol dijual pada kadar lebih satu pound sterling atau lebih kurang RM7. Di Amerika Syarikat harganya lebih kurang RM5.

Petunjuk bahawa harga minyak di negara-negara jiran mengalami kenaikan ialah bagaimana kenderaan Thai dan juga Singapura berpusu-pusu mengisi minyak di Malaysia .

Kerajaan umumkan kenaikan petrol sebanyak 78 sen ke RM2.70, kenaikan melebihi 40 peratus.

Saya mungkin tersilap, tetapi ternampak kekurangan jumlah kenderaan di jalanraya hari ini. Tetapi kesannya bukanlah terhad kepada itu sahaja. Barangan pengguna, perkhidmatan dan barangan mewah akan mengalami peningkatan harga.

Kos sara hidup sudah tentu meningkat. Dilihat daripada sudut lain akan tercetus inflasi dan taraf kehidupan akan menurun.

Memanglah kenaikan harga petrol di sini jauh lebih rendah daripada di United Kingdom , mahupun Amerika Syarikat. Tetapi pendapatan per kapita kita adalah lebih kurang satu pertiga mereka. Berasas kepada kuasa membeli kita kenaikan harga adalah lebih tinggi dari UK atau Amerika Syarikat.

Kenaikan ini menyakitkan, tetapi sakitnya lebih dirasai bukan kerana kenaikan dari segi peratusan adalah lebih tinggi daripada negara-negara maju, tetapi kerana cara kenaikan tersebut dibuat.

Beberapa hari lepas Kerajaan putuskan untuk haramkan penjualan minyak kepada kenderaan milik asing. Tunggang. Sekarang kenderaan asing dibenar membeli semula. Terbalik!

Mengetahui yang ianya akan menaikkan harga minyak dalam beberapa hari dan orang asing akan dibenar membeli, kenapa Kerajaan tidak menunggu sahaja daripada keluaran arahan larangan dan kemudian benarkan semula.

Namun begitu apakah yang Kerajaan boleh lakukan untuk meringankan beban kepada rakyat hasil daripada kenaikan harga petrol.

Pertamanya, Kerajaan tidak patut mengapungkan Ringgit. Kadar apungan menyebabkan ketidak-tentuan nilai Ringgit dan kita tidak akan meraih apa-apa keuntungan daripada kekuatan Ringgit. Sudah tentu rakyat tidak menikmati peningkatan kuasa membeli walaupun terdapat peningkatan nilai Ringgit dari segi tukaran dengan Dollar Amerika.

Sebenarnya Ringgit mengalami peningkatan lebih kurang 80 sen (daripada RM3.80 ke RM3.08 pada 1 US Dollar) satu US Dollar, melebihi 20 peratus. Jika Kerajaan teruskan sistem tambatan kadar dan menaikkan nilai Ringgit pada kadar 10 peratus pada satu masa, kos import, dalam Ringgit boleh dipantau dan dikurangkan sebanyak 10 peratus. Pada kadar kenaikan 20 peratus, kos import patutnya turun 20 peratus. Tetapi kita tahu harga barangan import dan perkhidmatan tidak kurang. Ini bermakna kita bayar 20 peratus lebih tinggi untuk import termasuk bagi bahan mentah dan komponen untuk industri

Oleh sebab harga minyak disebut dalam Dollar Amerika, kenaikan harga minyak dalam Dollar sepatutnya dikurangkan sebanyak 20 pertaus dalam Ringgit Malaysia .

Tetapi Kerajaan hendak turut Tabung Kewangan Antarabangsa dan Bank Dunia dan telah putuskan untuk mengapung Ringgit. Akibatnya kekuatan Ringgit hanya meningkatkan kos export tanpa memberi sebarang keuntungan kepada rakyat menerusi kekurangan kos import.

Ini bukanlah kecerdikan selepas sesuatu itu terjadi. Saya telah beritahu seorang Menteri Kerajaan supaya Ringgit tidak diapungkan tiga tahun lalu. Memanglah saya bukan pakar dan saya hanya tahu serba sedikit tentang rejim kewangan antarabangsa.

Saya percaya umum terpaksa menerima kenaikan harga petrol. Tetapi apa yang menimbulkan kemarahan ialah jumlah kenaikan serta keadaan tergesa-gesa. Perdana Menteri sebelum ini seolah-olah mencadangkan kenaikan hanya pada bulan Ogos, tetapi ianya datang dua bulan lebih awal, sejurus selepas pengharaman penjualan kepada orang asing.

Jika kenaikan berperingkat, rakyat tidak akan terlalu terasa. Tetapi ini bermakna Kerajaan perlu terus beri subsidi walaupun tahapnya akan menurun.

Mampukah Kerajaan terus beri subsidi? Saya “penasihat” Petronas tetapi saya tahu sedikit sahaja berkenaannya dan tidak lebih daripada apa yang dilaporkan dalam akaunnya yang diumumkan. Apa yang saya tahu mungkin tidak begitu tepat tetapi cukup untuk saya membuat beberapa penilaian.

Malaysia mengeluar lebih kurang 650,000 tong minyak sehari. Kita guna 400,000 tong dan selebihnya 250,000 tong di export.

Tiga tahun lalu minyak mentah dijual pada kadar USD30 satu tong. Hari ini ianya USD130 – kenaikan sebanyak USD100. Hampir tiada peningkatan di dalam kos pengeluaran oleh itu lebihan USD100 boleh dianggap untung bersih.

250,000 tong yang dieksport sepatutnya memberi kita pulangan 250,000 x 100 x 365 x 3 = RM27,375,000,000 (Dua puluh tujuh bilion Ringgit).

Tetapi Petronas untung lebih RM70 billion, yang kesemuanya milik Kerajaan.

Kerajaan ini melimpah dengan wang.

Selain minyak, harga minyak sawit, getah dan timah juga meningkat lebih kurang 400 peratus. Keuntungan syarikat perladangan dan bank-bank juga mencecah sehingga RM3 billion tiap satu. Cukai yang dibayar juga sudah tentu mengalami peningkatan yang tinggi.

Saya percaya jika subsidi dikekalkan dan dikurangkan secara berperingkat ianya tidak akan mengekang kewangan Kerajaan.

Di dalam jangka masa terdekat cara untuk mengurangkan pembaziran dan menaikkan pendapatan mestilah diperkenal. Kita mungkin tidak dapat menetapkan gaji minima, tetapi sudah tentu kita boleh meningkatkan sedikit jumlah gaji minima.

Sebenarnya pendapatan kita tinggi berbanding sesetengah jiran kita. Pelabur yang datang ke sini tertarik bukan dengan harga buruh murah, tetapi faktor-faktor lain termasuk sikap dan pendekatan Kerajaan tehadap komuniti perniaga terutamanya pelabur.

Daripada apa yang saya dengar, sikap mesra peniaga amat berkurangan pada Kerajaan sekarang hinggakan orang Malaysia juga melabur di luar negara. Terdapat cakap-cakap berkenaan hubungan politik mempengaruhi keputusan. Secara amnya ahli politik Kerajaan dikatakan sombong.

Malaysia tidak punyai cukup tenaga kerja. Industri yang memerlukan tenaga pekerja yang ramai tidak menguntungkan Malaysia . Pekerja asing menghantar jumlah wang yang besar ke negara asal mereka.

Polisi industri mestilah bertukar agar teknologi tinggi dapat dipromosikan untuk memberi rakyat Malaysia lebihan pendapatan bagi menampung kos sara hidup yang meningkat..

Dunia sedang menghadapi kecelaruan ekonomi akibat penurunan nilai Dollar Amerika, krisis pinjaman sub-prima, kenaikan harga minyak dan bahan mentah, kekurangan makanan dan akiviti tamak “hedge funds” yang berterusan. Kemungkinan berlakunya resesi ekonomi Amerika Syarikat adalah benar. Sebenarnya Amerika Syarikat sedang mengalami kelembapan ekonomi. Ekonomi dunia akan turut ditarik turun.

Malaysia juga akan terjejas kesan daripada semua masalah ini. Saya tertanya adakah Kerajaan bersedia untuk menghadapi semua ini.

Kita tidak boleh lari daripada akibat negatif tetapi mestilah ada cara untuk mengatasinya agar beban yang terpaksa ditanggung rakyat dapat dikurangkan. Saya harap yang Kerajaan tidak akan melepaskan sahaja segala masalah ini kepada rakyat seperti ynag digambarkan cadangan untuk menilai harga minyak setiap bulan.

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at 12:56 PM



Harga minyak sepanjang zaman.. (dalam masa 18 tahun - sejak 1990)



Zaman Mahathir

sebelum 90 - RM 0.89

tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)

01/10/2000 - RM 1.20 ( kenaikan RM 0.10)

20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)

01/05/2002 - RM 1.32 ( kenaikan RM 0.02)

31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)

01/03/2003 - RM 1.35 ( kenaikan RM 0.02)

Jumlah kenaikan - RM 0.46 @ 85.4% dalam masa 13 tahun



Zaman Pak Lah

01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)

01/10/2004 - RM 1.42 ( kenaikan RM 0.05)

05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)

31/07/2005 - RM 1.62 ( kenaikan RM 0.10)

28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)

05/06/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78) – Kenaikan tertinggi @ 40%

Jumlah kenaikan - RM 1

http://www.mohdalirustam.com said...

Yang Berhormat Dato’ Bung Mokhtar Radin (Ahli Parlimen Kinabatangan) telah bertanya dalam Dewan Rakyat berkenaan 1000 lebih bas milik Rapid KL yang tersadai dan tidak diguna.

Bas-bas ini dikatakan asalnya milik Intrakota dan City Liner yang telah diambilalih oleh Rapid KL yang dipercayai adalah milik Khazanah. Bas-bas ini masih boleh diguna atau boleh diperbaiki dan dijual oleh Rapid KL.

Tetapi Rapid KL tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat balik sedikit pun daripada kos pembelian syarikat-syarikat ini.

Kenapa?

Apakah Rapid KL begitu untung dan boleh tanggung rugi yang tidak kecil daripada menjadikan bas-bas yang dibeli olehnya sebagai besi buruk?

Rapid KL terkenal dengan jumlah besar bas baru yang dimilikinya. Umum tahu yang bas-bas ini kerap kosong. Oleh kerana ia adalah GLC dan melibatkan wang rakyat sepatutnya untung-ruginya diumumkan kepada orang ramai. Tetapi kita tidak pernah melihat kira-kira untung ruginya. Untung besarkah RapidKL dan Khazanah?

Kita bangga dengan design bas-bas yang dimiliki oleh Rapid KL. Ia amat moden. Saya ingin tahu siapakah yang membekal bas-bas ini. Saya percaya pembekal bas-bas ini meraih keuntungan yang besar kerana begitu banyak bas yang jelas dibeli oleh Rapid KL. Mungkinkah pelupusan dan write-off begitu banyak bas-bas lama adalah supaya bas baru dapat dibeli daripada pembekal tertentu? Jika ya, nampaknya Rapid KL diadakan untuk menguntungkan pembekal. Apakah adanya Rapid-Penang juga tidak mempunyai tujuan yang sama?

Apakah benar pembekal bas Rapid KL dan Rapid Penang ialah M-Trans yang dimiliki 100% oleh Scomi yang dimiliki oleh sipolan-sipolan yang mempunyai talian kekeluargaan dengan pemimpin besar negara?

Katanya pesanan untuk bas baru oleh Rapid KL adalah begitu banyak sehingga Scomi tidak dapat membinanya. Oleh itu Scomi dibenar import bas dari China. Apakah harga import dan harga jualan kepada Rapid KL? Apakah syarikat lain dibenar import bas baru dari luar negeri? Apakah duti import yang dibayar?

Disiarkan gambar-gambar Scomi Coach Sdn Bhd (dahulu dikenali sebagai M-Trans Sdn Bhd) yang berada di tempat yang sama dengan Scomi Rail Bhd (dahulu dikenali sebagai M-Trans Technology Sdn Bhd)


http://bp2.blogger.com/_37xMnoUr0bw/SE3rbwTIqnI/AAAAAAAAACk/qWkVzLyljhk/s200/IMG_0067.JPG

Penceroboh boleh ditembak

Bas-bas Rapid KL yang tersadai

Anonymous said...

My son-in-law was not and has never been Chief Executive Officer of MTrans. He was working with the company. I do not know why Prasarana should require 1,500 buses in 1995. It may have taken over the LRT lines but it had already got buses for the feeder system.

I have been informed that Rapid KL belong to the Ministry of Finance and not Khazanah. This increases the mystery of the 1,500 buses for Prasarana.

2. I confess I persuaded MTrans to go into the manufacture of the monorail train, build the tracks and operate it. There was no other Malaysian company willing to do so at that time. As the development cost was high I had to assure MTrans it would be given first preference if a monorail is to be built in Kuala Lumpur.

My main interest is to bring in the technology. I wanted Malaysia not just to use its own monorail trains but to export them as well.

Foreign companies were only interested in selling the train and the lines i.e. not to invest but to get a Government contract.

If being given the rights to risk their own money to acquire monorail technology, develop and test and then build the system in Kuala Lumpur when no others were willing constitute monopoly then I stand guilty.

If my son-in-law happened to be in this company and I did not penalise this company I am very sorry. Since no other company was interested penalising MTrans would mean no Malaysian made monorail train or system.

3. I did not authorise a bailout of the company. The Government talked with MTrans for a monorail system for Putrajaya which could provide some relief for the company.

But the Abdullah Government cancelled this project after the company had built the bridge and part of the track. Government only paid a part of the cost. After this MTrans financial position became worse.

Its value plummeted and Scomi bought only the manufacturing plant in 2006. This was the profitable part of the company.

The Kuala Lumpur Monorail system was acquired by Khazanah when it went into receivership. It was not profitable.

There was no bailout i.e. the Government did not inject capital to revive the company during my premiership. It was a simple purchase by Scomi and Khazanah of a company bankrupted by a decision of the Government after I stepped down.

I am glad that after Scomi bought MTrans it is now making profit. But then Scomi bought the profitable manufacturing plant.
If Utusan is to be believed Scomi only refurbishes Rapid KL buses. If refurbishing gives 20 million Ringgit profits in 2006 i.e. the first year of acquisition as announced by Scomi then the management of Scomi must be brilliant.

It is also no mean feat to get 70 buses out of 150 buses tendered out by Rapid Penang.

Five other companies got the balance of 80 – or 16 buses each. I wish them luck.


SAPP

Tiny SAPP (Sabah Progressive Party) wants to move a motion of no-confidence in Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Apparently SAPP is still confident in Barisan Nasional.

As expected we hear the usual chorus of pledges by the other BN parties to support Abdullah.

When will BN party leaders wake up to the fact that the majority of Malaysians do not want Dato Seri Abdullah as Prime Minister? It was this inability to appreciate the feelings of the people that led to the disastrous 2008 election results by them.

The peninsular BN parties should realise that they have become irrelevant.

Ignore the people and you will find yourself totally rejected.

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at 11:53 AM

bronaga said...

Salam datuk, belum terlambat rasa ingin mengucapkan tahniah diatas kemenangan datuk pada PRU12 yang lepas, semoga datuk menjadi seorang pemimpin yang hebat...Insya'Allah bakal KM selepas Datuk Ali...selamat berjuang datuk wassalamm

Anonymous said...

hai datuk. tak updated lansung blog. kena rajin sikit. blog ni berkuASA. GUNAKAN KEKUATAN YANG ADA PADANYA

Anonymous said...

tahniah tok..... sewa bilik gerakan x dapat lg....dah tiga bulan..